Біологія

КОРИСНО ЗНАТИ
1) Шлунок боїться, коли ти не снідаєш.
(2) Нирки бояться, коли не вип'єш 10 склянок води за 24 години.
(3) Жовчний міхур боїться, коли ти не спиш після 23 вечора і не прокидаєшся на сході сонця.
(4) Тонкий кишечник лякається, коли ти їси холодну, прострочену їжу
(5) Товстий кишечник лякається, коли ти їси більше смаженої та гострої їжі
(6) Легені лякаються, коли ти вдихаєш дим, брудне повітря та дим від сигарет
(7) Печінка лякається, коли ти їси важку смажену їжу, різне барахло та фастфуд, п'єш алкоголь
(?? Серце боїться, коли ти їси їжу з великою кількістю солі та холестерину.
(9) Підшлункова боїться, коли ти їси багато цукру та солодкого.
(10) Очі лякаються, коли ти багато сидиш в телефоні і комп'ютері у темряві.
(11) Мозок лякається, коли в тебе починаються негативні думки.
Бережіть різні частини тіла та не лякайте їх.
Усі ці органи недоступні на ринку.
Вони дорогі і швидше за все не мають можливості на вчасну заміну.
Тож зберігайте свої органи

Цікаві факти про око:



Цікаві факти про око:

  • Зображення біля сітківки насправді перевернуте з реального зображення. Наш мозок розуміє це і перемикає його. Інакше ми б заплуталися.

  • У людини є сліпа пляма, де оптичний нерв підключається до сітківки.

  • У середньому людина моргає 15 разів на хвилину.

  • Вісім відсотків чоловіків є сліпими, а жінок – один відсоток.



1. У 1950-ті роки гарвардський біолог Вільям Ферт Веллс заміряв швидкість повітря, що видихає людина коли чхає і прийшов до висновку, що ми надаємо частинкам, які “вичіхуємо” прискорення, яке перевищує швидкість гоночного автомобіля. Орієнтовна швидкість, яку вдалося визначити вченому склала 360 км/год.
Пізніше ці цифри спростували інші вчені, заявивши, що швидкість занадто перебільшена. Група вчених з Сінгапуру нарахувала всього 16 км/год. Коли за це питання взялися знамениті учасники шоу «Руйнівники легенд», вони повернули чиху частину гідності та визначили його швидкість в 50 кілометрів на годину. Мабуть хлопці з шоу – значно більші, ніж сінгапурські вчені, і чхають з більшою силою.В любому випадку пам’ятайте, що при чханні частинки слизу, які ми видихаємо можуть розлітатися на відстань від 1.5 до 3 метрів. Тому, будь ласка, коли ви хворієте, ліпше сидіть дома і не розповсюджуйте інфекцію своїм чханням.
2. Біля 25% людей чхають виходячи з темного приміщення на яскраве світло. Деякі дослідники пов’язують це з тим, що у цих людей зоровий і трійчастий нерви розташовані дуже близько один до одного. Тому коли зоровий нерв подає сигнал звузити зіницю ока, це збуджує також і трійчастий нерв, що призводить до чхання. До речі, схоже, що таке світлове чхання є спадковим.
3. Чхання може бути викликане не тільки простудою, алергією чи вдиханням пилу. Заставити нас чхати можуть також фізичне навантаження (через глибоке вдихання і пересихання слизової оболонки носа), вищипування брів (активуються нервові закінчення в носових проходах) і, навіть, сильне хвилювання (підвищується артеріальний тиск, розширюються судини).
4. Намагатися подавити чих, затискуючи ніс і щільно закриваючи рот, не лише безглуздо, але і шкідливо – є ризик пошкодити барабанну перетинку вуха, або отримати кровотечу з носа. Перекриваючи вихід, ви значно збільшуєте тиск повітря в євстахієвій трубі, яка з’єднує носоглотку з порожниною середнього вуха.
5. Ти ніколи не задумувалися, чому ніколи не прокидаєшся від бажання чхнути або від того, що голосно чхнув? Вчених теж цікавить це питання. Коли твоє тіло в горизонтальному положенні, слизова оболонка твого носа трохи набрякає, і це підвищує твою чутливість до часток пилу, що літає навколо, але в фазі швидкого сну всі м’язи обличчя крім тих, що контролюють відкриття століття – практично паралізовані, включаючи ті, що відповідають за чхання. Більш того, навіть коли ти не в цій фазі сну, нейрони, відповідальні за ініціювання чхання – не працюють. Тому, хоч чхнути, поки ти спиш, теоретично і можливо, на практиці таке не відбувається майже ніколи

ЦІКАВО ЗНАТИ!!!
СЛІПА ПЛЯМА У НАШОМУ ОЦІ...

Іноді людина не бачить того, що у неї знаходиться під самим носом. Все тому, що у кожної людини є область на сітківці ока, яка несприйнятлива до світла.

ПОХОДЖЕННЯ СЛІПОЇ ПЛЯМИ...

Усьому причина – будова нашого ока. У сітківки є мільйони паличок і колбочок – фоторецепторів, що перетворюють світло в імпульси, які потім посилаються у наш мозок для обробки даних. Ці “датчики” підключаються в одному місці очного дна де і формують зоровий нерв. Через нього мозок і отримує необхідну інформацію. Нерв проходить крізь сітківку, порушуючи її цілісність. У місці з’єднання утворюється сліпа пляма, де немає паличок і колбочок. Тому у рецепторів немає можливості побачити хоч щось, навіть якщо воно знаходиться перед самим носом.

ЧОМУ СЛІПА ПЛЯМА НАМ НЕ ЗАВАЖАЄ?

Все дуже просто: у нас два ока, і у кожне має власну сліпу пляму. Ці плями не збігаються, тому можуть перекривати точкову «сліпоту» один одного. А ще так працює наш мозок: він заповнює брак візуальної інформації тією картинкою, яка, по ідеї, там і повинна бути.

Презентація НУШ 5 клас " Як надихає нас природа"

Як надихає нас природа

Презентація  підготовка до проекту "Складання власного родоводу"- 9 клас

Складання власного родоводу

       Презентація "Типи успадкування ознак у людини: аналіз та складання родоводів"- 10 клас

Типи успадкування ознак у людини: аналіз та складання родоводів

Презентація "Екологія"- 11 клас


Презентація "Нервова регуляція функцій організму людини"

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень називає складові центральної та периферичної нервової системи.
Характеризує: сіру і білу речовину спинного мозку; мотонейрони; відділи головного мозку; будову головного мозку; функції стовбура головного мозку; функції мозочка; функції підкоркових ядер; соматичну нервову систему; вегетативну нервову систему; симпатичну та парасимпатичну нервову систему; ретикулярну формацію і лімбічну систему; фактори, які порушують роботу нервової системи.
Пояснює: роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини; значення нервової системи для узгодження функцій організму згідно зі змінами довкілля; механізми взаємодії регуляторних систем організму.
Застосовує знання для обґрунтування необхідності дотримання режиму праці й відпочинку.
Описує будову головного мозку людини.
Робить висновок про узгодженість регуляції функцій в організмі.
Запитання для усної перевірки знань
1.     У чому полягає значення нервової системи?
2.     Охарактеризуйте особливості будови та функції складових нейрона.
3.     Вкажуть функції чутливого нейрона.
4.     Вкажуть функції вставного нейрона.
5.     Вкажуть функції рухового нейрона.
6.     Назвіть основні ланки рефлекторної дуги.
7.     Що спільного в будові головного та спинного мозку?
8.     У чому полягають функції оболонок мозку?
9.     Що належить до периферичної нервової системи?
10.                       Охарактеризуйте особливості будови спинного мозку.
11.                       Що таке рухові центри?
12.                       З яких відділів складається головний мозок?
13.                       Що утворює стовбур головного мозку?
14.                       Як можна тренувати головний мозок і нервову систему загалом?
15.                       Охарактеризуйте будову кори головного мозку людини.
16.                       Назвіть основні частки та функціональні зони кори великого мозку.
17.                       Як впливає симпатична система на серце і шлунок?
18.                       Як змінює кров’яний тиск парасимпатична система?
19.                       У чому переваги гуморальної або нервової регуляції функцій організму?
20.                       У чому полягає сутність імунної регуляції?
Біологічний диктант
Закінчити речення.
1.     Основний компонент нервової системи – … .
2.     Структурна одиниця нервової системи – це нервова клітина – … .
3.     Головні функції нейрона – сприйняття інформації з організму та довкілля, її аналіз, зберігання та … .
4.     До складу нервової тканини входять клітини … .
5.     Тіла нейронів містяться в центральній нервовій системі й утворюють … .
6.     Дендрити сприймають подразнення і проводять імпульси до … .
7.     Шлях, яким проходять нервові імпульси називають … .
8.     Нервова система людини, як і всіх хребетних тварин, – … .
9.     Вузли – це скупчення нервових клітин поза спинним і … .
10.                       Спинний мозок людини – це довгий циліндричний тяж, що міститься в ...
11.                       Головний мозок – вищий відділ … .
12.                       Міст лежить вище довгастого мозку і зв’язує його … .
Біологічний диктант
Замість крапок вставте пропущені слова.
1.     За функціями розрізняють чутливі, … та рухові нейрони.
2.     Усі аксони й дендрити чутливих нейронів, називають … , серед яких розрізняють товсті та тонкі.
3.     Нервову систему за будовою умовно поділяють на … і периферичну.
4.     Мозок оточений захисними сполучнотканинними оболонками: … , … , павутинною.
5.     У головному мозку виділяють такі відділи: стовбур, мозочок, … мозок і великий або … мозок.
6.     Від головного мозку відходять … черепно-мозкових нервів.
7.     Стовбурний відділ головного мозку утворюють довгастий мозок, … і середній мозок.
8.     Саморегуляція забезпечується діяльністю нервової, … та імунної регуляторних систем.
9.     Вегетативно нервова система керує роботою … , впливає на обмін речовин і ріст.
10.                       Автономна нервова система має два відділи: … і парасимпатичний, які діють протилежно.
11.                       За функціями кора головного мозку поділяється на специфічні функціональні зони: чутливі, … , асоціативні.
12.                       Півкулі головного мозку вкриті … , яка складається із сірої речовини.
Біологічний диктант
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»).
1.     В основі будь-якого рефлексу знаходиться рефлекторна дуга.
2.     До периферичної нервової системи належить головний мозок.
3.     До центральної нервової системи належить головний мозок.
4.     До центральної нервової системи належить спинний мозок.
5.     У регулюванні рівноваги тіла важливу роль відіграє мозочок.
6.     Частиною довгастого мозку є гіпоталамус.
7.     Симпатичний відділ вегетативної нервової системи прискорює скорочення серця.
8.     Автономна нервова система регулює процеси травлення, дихання, роботу залоз зовнішньої та внутрішньої секреції.
9.     Кінцевий (великий) мозок складається з двох великих півкуль.
10.                       У головному мозку виділяють такі відділи: довгастий мозок, міст і середній мозок.
11.                       Соматична нервова система регулює роботу скелетних м’язів.
12.                       Спинний мозок – вищий відділ центральної нервової системи.


Біологічні основи поведінки людини

Тема 1. Формування поведінки і психіки людини
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень називає: види пам’яті; види сну.
Наводить приклади інстинктивної та набутої поведінки.
Характеризує: роль ретикулярної формації мозку у сприйнятті інформації; сон як функціональний стан організму; біоритми людини; інстинктивну поведінку людини; набуту поведінку людини; види навчання; короткочасну і довготривалу пам’ять; процедурну і декларативну пам’ять.
Пояснює: пристосувальну роль поведінки людини; біологічне значення сну; модифікації інстинктивної поведінки людини; механізми пам’яті.
Застосовує знання для дотримання режиму праці й відпочинку, правил розумової діяльності.
Запитання для усної перевірки знань
1.     Які системи беруть участь у сприйнятті інформації?
2.     Що є початковою ланкою сприйняття інформації?
3.     як відбувається сприйняття й аналіз інформації в рецепторах7
4.     охарактеризуйте шляхи передачі чутливих імпульсів до кори великого мозку.
5.     Завдяки чому на нейроні ретикулярної формації сходяться імпульси різних значень?
6.     Охарактеризуйте вплив ретикулярної формації на кору головного мозку?
7.     Що таке сон?
8.     Які основні прояви сну?
9.     Що таке сновидіння? Коли воно виникає?
10.            що таке біоритми?
11.            Які види біоритмів розрізняють?
12.            Наведіть приклади місячних і річних біоритмів людини.
13.            Що таке поведінка людини? У чому полягають її прояви?
14.            Назвіть форми поведінки людини й поясніть, як регулюється поведінка людини.
15.            Що таке вища нервова діяльність?
16.            Назвіть ознаки безумовних рефлексів.
17.            Що таке інстинкт?
18.            Наведіть приклади безумовних рефлексів.
19.            Наведіть приклади інстинктивної поведінки людини.
20.            Що таке умовний рефлекс?
21.            які бувають види умовних рефлексів?
22.            Наведіть приклади умовних рефлексів, які формуються в процесі онтогенезу людини.
23.            Що таке гальмування?
24.            Назвіть види гальмування.
25.            Наведіть приклади зовнішнього гальмування.
26.            Наведіть приклади внутрішнього гальмування умовних рефлексів.
27.            Що таке навчання? Яке його значення7
28.            Які види пам’яті розрізняють?
Біологічний диктант
Закінчити речення.
1.     Сон – це фізіологічний стан, який характеризується вимкненням .. .
2.     Фаза повільного сну припадає до … нічного сну.
3.     Під час фази повільного сну активізується діяльність … .
4.     Утруднене засинання, часті пробудження серед ночі або повне зникнення сну, – це … .
5.     Циклічні зміни біологічних процесів – це … .
6.     Поведінка людини є об’єктом вивчення двох наук – фізіології та … .
7.     Свідомо сплановані й цілеспрямовані дії людини, які викликають певну реакцію оточуючих, – це … .
8.     Характерні дії людини, що стали її потребою, – це … .
9.     Сукупність дій і вчинків людини, її здатність реагувати на вплив внутрішніх і зовнішніх факторів, – це … .
10.            Засновником вчення про вищу нервову діяльність є … .
11.            Вроджені, відносно постійні реакції організму на дію зовнішнього або внутрішнього середовища – це … .
12.            Рефлекси, які проявляються повертанням голови та тіла у бік подразника, – це … .
13.            Процес послаблення або припинення відповідної реакції на подразнення – це … .
14.            Свідоме застосування знань для виконання складних дій у  різних умовах – це … .
15.            Дія, доведена до досконалості, внаслідок багаторазового повторення, автоматизована дія, – це … .
16.            Чіткий розпорядок дня, який передбачає певну тривалість діяльності й відпочинку та чергування їх протягом доби, – це … .
17.            Здатність людини фіксувати інформацію, зберігати і відтворювати її в потрібний момент – це … .
18.            Неможливість відтворити інформацію в певний момент – це … .
19.            Властивість, яка характеризується відповідністю відтвореного тому, що запам’ятовувалося, та кількістю допущених помилок, – це … .
20.            Швидке запам’ятовування і збереження інформації на короткий термін – це … .
Біологічний диктант
Замість крапок вставте пропущені слова.
1.     Безсоння – це порушення нічного сну – утруднене засинання, … серед ночі або сповнення зникнення сну.
2.     Сновидіння – це комбінація … , які зберігаються в мозку.
3.     Біоритми – це … зміни біологічних процесів.
4.     Вроджена поведінка запрограмована … , передається спадково від одного покоління до іншого.
5.     Регулюється поведінка людини … – вищим рівнем психічного відображення дійсності на взаємодії людини з навколишнім світом.
6.     Безумовні рефлекси – вроджені, … на дію зовнішнього або внутрішнього середовища.
7.     Безумовними є …– кашель, чхання, мигання.
8.     Безумовними … є виділення слини, жовчі, шлункового, підшлункового та кишкового соків.
9.     Набута поведінка пов’язана з утворенням … та їх гальмуванням.
10.            Гальмування – це процес … або припинення відповідної реакції на подразнення.
11.            Найпростіша форма відтворення – … , яке виникає за повторного сприйняття предметів.
12.            Серед індивідуальних характеристик пам’яті виділяють обсяг, міцність, … , точність і готовність.
Біологічний диктант
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»).
1.     Вчення про вищу нервову діяльність розробляв І.І. Мечников.
2.     До природжених рефлексів належать безумовні рефлекси.
3.     Виділення жовчі – це харчовий рефлекс.
4.     Кашель, чхання – це захисні рефлекси.
5.     Виділення слини – захисний рефлекс.
6.     Харчові рефлекси належать до умовних рефлексів.
7.     Безумовні рефлекси є тимчасовими.
8.     Гальмування умовних рефлексів має захисне значення для організму людини.
9.     В основі утворення навичок письма лежить утворення динамічних стереотипів.
10.            Звички людини є особливостями її поведінки.
11.            Рухова пам’ять пов’язана із запам’ятовуванням, збереженням і відтворенням людиною своїх емоцій і почуттів.
12.            Довготривала пам’ять – це швидке запам’ятовування і збереження інформації на короткий термін.


Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень називає основні сенсорні системи.
Характеризує: особливості будови і функції зорової, слухової, нюхової, смакової сенсорних систем; сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю; процеси сприйняття світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла.
Пояснює значення сенсорних систем для забезпечення життєдіяльності організму і взаємозв’язку організму та середовища.
Обґрунтовує взаємозв’язок будови і функцій сенсорних систем.
Застосовує знання для дотримання правил профілактики порушень зору, слуху та попередження захворювань органів зору і слуху.
Робить висновок про роль сенсорних систем у житті людини.
Запитання для усної перевірки знань
1.     Що є спільним, а що відмінним у будові всіх аналізаторів?
2.     Що таке орган чуття?
3.     Назвіть і охарактеризуйте загальні властивості сенсорних систем.
4.     Що таке адаптація сенсорних систем і яке її значення?
5.     З чого складається зорова сенсорна система?
6.     Як пов’язані будова та функції оболонок ока?
7.     у чому полягають функції допоміжного апарата ока?
8.     Що таке акомодація і яке її значення?
9.     Назвіть основні гігієнічні вимоги для збереження зору?
10.                       Яка роль зовнішнього слухового проходу в сприйнятті звукових коливань?
11.                       Яка будова нюхової сенсорної системи?
12.                       Рецептори яких сенсорних систем містяться в шкірі?
Біологічний диктант
Закінчити речення.
1.     Нервові структури, що сприймають подразнення, називають … .
2.     Для кожної сенсорної системи характерна наявність … .
3.     Здатність сенсорних систем пристосовувати рівень своєї чутливості до інтенсивності подразника, – це … .
4.     Здатність бачити форму, розміри та форму навколишніх предметів, а також орієнтуватись серед них, – це … .
5.     Дуже міцна сполучнотканинна оболонка, яка вкриває все очне яблуко і захищає його від механічних та хімічних впливів, – це … .
6.     Світло сприймальна оболонка – це … .
7.     Слизову оболонку, що вкриває та зволожує склеру та внутрішню поверхню повік, називають … .
8.     У центрі сітківки містяться переважно колбочки і це місце називають …
9.     Нерівномірне заломлення світла різними ділянками оптичної системи – це … .
10.                       Сприйняття смакових властивостей речовин, які надходять у ротову порожнину – це … .
11.                       Вестибулярний апарат міститься у внутрішньому вусі і складається з двох частин – … .
12.                       Сприйняття форми, величини, щільності, температури різних предметів – це … .
Біологічний диктант
Замість крапок вставте пропущені слова.
1.     Згідно з дослідженням І. Павлова, кожний аналізатор складається з трьох частин: периферичної, … , центральної.
2.     Людини має п’ять головних сенсорних систем: зорову, слухову, … , дотикову та … , за допомогою яких вона в основному сприймає довкілля.
3.     Аналізатори характеризуються високою чутливістю до … , тобто відповідного їм подразника.
4.     Периферичною частиною зорового аналізатора є …  – око.
5.     Око складається з двох частин: … і допоміжного апарата ока.
6.     Око складається з трьох оболонок (… , … , …), кришталика та склистого тіла.
7.     Сітківка містить … – колбочки і палички.
8.     Допоміжний апарат ока утворюють брови, … , вії, слизові залози  та м’язи ока.
9.     Внутрішнє вухо представлене … , розташованим у глибині скроневої кістки черепа.
10.                       Смак – це сприйняття … речовин, які надходять у ротову порожнину.
11.                       Сприйняття температури здійснюють два види … – холодові й теплові.
12.                       Біль – це надзвичайно важливий сигнал про … , Що загрожує людині як з навколишнього, так і з внутрішнього середовища.
Біологічний диктант
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»).
1.     При порушенні зорового нерва людина втрачає здатність бачити.
2.     Певні вправи підвищують сприйняття звуків слуховим аналізатором.
3.     Певні тренування впливають на розвиток слуху у музикантів.
4.     Зір у людини монокулярний.
5.     Білкова оболонка пропускає промені світла.
6.     На розміри зіниці впливає інтенсивність світла.
7.     До захворювання органів слуху належить дальтонізм.
8.     Вушна сірка виконує захисну функцію.
9.     Барабанна перетинка сприймає звукові коливання.
10.                       Гучна музика поліпшує стан слухової системи людини.
11.                       Вестибулярний апарат відіграє роль орієнтації тіла у просторі.

12.                       У шкірі розташовані больові та температурні рецептори.

Немає коментарів:

Дописати коментар

  « На крилах STEM! » 22 квітня 2025 року в межах Всеукраїнського STEM -тижня в КЗ “Богодухівський ліцей № 2” вчителькою ЗЗСО Тетяною ЗАП...